Fotoğrafçılık, ışığı soruşturma ve imaj oluşturma sanatıdır. Kendini yaratıcı bir halde anlatım etmenin ve etrafımızdaki dünyayı belgelemenin bir yoludur. Dijital fotoğrafçılığın ortaya çıkmasıyla, resim çekmeyi öğrenmek her zamankinden daha rahat hale geldi. Sadece, hakkaten mükemmel fotoğraflar çekmek için fotoğrafçılık hakkındaki öğrenilecek fazlaca şey var.
Fotoğrafçılığın Temelleri
Fotoğrafçılığın temelleri, diyafram açıklığı, deklanşör hızı ve ISO arasındaki ilişkiyi anlamaktır. Diyafram, ışığın kameraya girmesini elde eden lensteki açıklığın boyutudur. Deklanşör hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu ve filmi ya da sensörü ışığa maruz bıraktığı süre uzunluğudur. ISO, filmin ya da sensörün ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür.
Bu üç temel terimi anlayarak fotoğraflarınızın iyi mi görüneceğini denetim edebilirsiniz. Sözgelişi, geniş bir diyafram açıklığı kameraya daha çok fer girmesine izin vererek daha parlak bir imaj elde etmenizi sağlar. Süratli bir deklanşör hızı hareketi dondururken, yavaş bir deklanşör hızı hareketin bulanıklaşmasına izin verir. Yüksek bir ISO görüntüyü ışığa karşı daha duyarlı hale getirir, sadece hem de gürültüyü de artırır.
Kompozisyon
Kompozisyon, bir fotoğraftaki öğelerin düzenlenmesidir. Fotoğrafınızın öznesini, arka planını ve ön planını düzen şekliniz, son görüntüde büyük bir ayrım yaratabilir.
İlgi cazibeli ve görsel olarak cazibeli fotoğraflar kurmak için kullanabileceğiniz birçok değişik kompozisyon tekniği vardır. En yaygın kompozisyon tekniklerinden bazıları üçte bir kuralı, öncü çizgiler ve simetridir.
Tenvir
Tenvir, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir. Işığın öznenize düşme şekli, bir fotoğrafı başarıya ulaşmış ya da başarısız kılabilir.
İki ana tenvir türü vardır: organik ve suni. Naturel fer, güneşten gelen ışıktır. Suni fer, flaş üniteleri ya da stüdyo ışıkları şeklinde ışıklar kullanılarak oluşturulur.
Kullandığınız fer türü, fotoğrafınızın ruh halini ve hissini etkileyecektir. Naturel fer parlak ve havadar bir his yaratabilirken, suni fer daha acıklı ya da ruh hali yaratan bir tesir yaratabilir.
Maruziyet
Pozlama, filme ya da sensöre ulaşan fer miktarıdır. Pozlama, diyafram, deklanşör hızı ve ISO tarafınca belirlenir.
Fotoğrafınızı doğru halde pozlandırırsanız, hiç bir vurgu ya da gölge patlaması olmadan imaj muntazam bir halde pozlanmış olur.
Fotoğrafınızı azca pozlarsanız, imaj fazlaca karanlık olur ve detaylar kaybolur. Fotoğrafınızı fazla pozlarsanız, imaj fazlaca parlak olur ve detaylar soluklaşır.
Beyaz Dengesi
Beyaz dengesi, görüntüdeki beyaz nesnelerin beyaz görünmesini sağlamak için fotoğrafın renk sıcaklığının ayarlanması işlemidir.
Işığın renk sıcaklığı Kelvin derecesiyle ölçülür. Kelvin sıcaklığı ne kadar yüksekse fer o denli mavidir. Kelvin sıcaklığı ne kadar düşükse fer o denli kırmızıdır.
Kameranızda beyaz dengesini ayarladığınızda, kameraya ışığın renk sıcaklığının ne işe yaradığını söylüyorsunuz. Bu, fotoğrafınızdaki beyaz nesnelerin beyaz görünmesini sağlamaya destek olacaktır.
ISO, filmin ya da sensörün ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür. Daha yüksek bir ISO, filmin ya da sensörün ışığa daha hassas olduğu demektir ve daha düşük bir ISO, filmin ya da sensörün ışığa daha azca hassas olduğu demektir.
Kullandığınız ISO ayarı fotoğrafınızın pozlamasını etkileyecektir. Daha yüksek bir ISO daha parlak bir görüntüyle sonuçlanacakken, daha düşük bir ISO daha karanlık bir görüntüyle neticelenecektir.
Deklanşör hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu, filmi ya da sensörü ışığa maruz bıraktığı süredir. Süratli bir deklanşör hızı hareketi dondururken, yavaş bir deklanşör hızı hareketin bulanıklaşmasına izin verir.
Kullandığınız deklanşör hızı fotoğrafınızın iyi mi görüneceğini etkileyecektir. Süratli bir deklanşör hızı keskin bir imaj oluştururken, yavaş bir deklanşör hızı bulanık bir imaj oluşturacaktır.
Hususiyet | Fotoğrafçılık Eğitimi | Fotoğrafçılık Kursları | Fotoğrafçılık Eğitimi | Fotoğrafçılık Okulu | Fotoğrafçılık Atölyeleri |
---|---|---|---|---|---|
Fiyat | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
Vakit | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
Akreditasyon | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
Sonuçlar | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
Artıları | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
Eksileri | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur | Değişmiş olur |
II. Fotoğrafçılığın Temelleri
Fotoğrafçılığın temelleri, bayağı anlık sahneler çekmekten karmaşa sanat eserleri yaratmaya kadar bütün fotoğrafçılığın temelini oluşturur. Bu kısımda, pozlama, kompozisyon ve tenvir şeklinde fotoğrafçılığın temel unsurlarını ele alacağız.
Pozlama, kameranızın sensörüne ulaşan fer miktarıdır. Üç unsur tarafınca belirlenir: diyafram açıklığı, deklanşör hızı ve ISO.
Kompozisyon, fotoğrafınızdaki öğelerin düzenlenmesidir. Fotoğrafınızı görsel olarak cazibeli ve entresan kılan şeydir.
Tenvir, ışığın öznenize düşme şeklidir. Trajik etkisinde bırakır yaratmak ya da yalnızca öznenizi aydınlatmak için kullanılabilir.
III. Kompozisyon
Kompozisyon, görsel olarak hoş ve anlamlı bir imaj kurmak için bir fotoğraftaki öğelerin düzenlenmesidir. Fotoğrafçılığın en mühim yönlerinden biridir ve bir fotoğrafı yapabilir ya da bozabilir.
Bir kompozisyon kurmak için kullanılabilecek pek fazlaca değişik faktör vardır; mevzu, arka plan, ön plan, çizgiler, şekiller, renkler ve fer.
Bir fotoğrafın mevzusu, görüntünün ana odak noktasıdır. Çoğu zaman izleyicinin gözünün İlk olarak çekilmiş olduğu şeydir. Arka plan, mevzunun arkasındaki alandır ve mevzuyu çerçevelemeye ya da görüntüye kontekst eklemeye destek olabilir. Ön plan, mevzunun önündeki alandır ve görüntüde derinlik ve alaka yaratmak için kullanılabilir.
Çizgiler, izleyicinin gözünü görüntüde yönlendirmek için kullanılabilir ve ek olarak bir hareket ya da tansiyon hissi yaratmak için de kullanılabilir. Şekiller, bir intizam ya da kaos hissi yaratmak için kullanılabilir ve ek olarak görüntüye alaka katmak için de kullanılabilir. Renkler, bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak için kullanılabilir ve ek olarak görüntüdeki muayyen öğelere dikkat çekmek için de kullanılabilir. Fer, bir dram ya da gizem hissi yaratmak için kullanılabilir ve ek olarak görüntüdeki muayyen öğeleri vurgulamak için de kullanılabilir.
Bir resim oluştururken, görüntüde bulunan bütün unsurları göz önünde bulundurmak önemlidir. Gaye, görsel olarak hoş ve anlamlı bir resim yaratmaktır.
IV. Tenvir
Tenvir, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir. Bir fotoğrafı yapabilir ya da bozabilir ve değişik ruh halleri ve efektler yaratmak için kullanılabilir. Üç ana tenvir türü vardır: organik fer, suni fer ve komplike fer.
Naturel fer, güneşten gelen ışıktır. En fazlaca yönlü fer türüdür ve muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir. Sadece, denetim edilmesi de zor olabilir ve parlak ya da kapalı koşullarda çalışmak zor olabilir.
Suni fer, lambalar, flaşlar ya da reflektörler şeklinde suni kaynaklar tarafınca açılan ışıktır. Naturel ışıktan daha denetim edilebilirdir, sadece daha sert ve hoş olmayan da olabilir. Suni fer çoğu zaman fotoğrafçının fer koşulları üstünde daha çok kontrole haiz olduğu stüdyo fotoğrafçılığında kullanılır.
Komplike fer, organik ve suni ışığın birleşimidir. Muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir ve her iki dünyanın en iyisinden istifade etmek isteyen fotoğrafçılar için iyi bir seçenek olabilir.
Tenvir düzenini seçerken aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Çektiğiniz fotoğrafın türü
- Günün saati
- Durum
- Mevcut fer
Bu faktörleri göz önünde bulundurarak en iyi fotoğrafları çekmenize destek olacak bir fer düzeni oluşturabilirsiniz.
V. Maruz Kalma
Pozlama, kameranızın sensörüne ulaşan fer miktarıdır. Üç unsur tarafınca belirlenir: diyafram açıklığı, deklanşör hızı ve ISO.
Diyafram, ışığın geçişine müsaade eden lensteki açıklığın boyutudur. Daha geniş bir diyafram (daha düşük f-stop sayısı) daha çok ışığın içeri girmesine izin verirken, daha dar bir diyafram (daha yüksek f-stop sayısı) daha azca ışığın içeri girmesine izin verir.
Deklanşör hızı, deklanşörün aleni olduğu ve sensörü ışığa maruz bıraktığı süredir. Daha kısa bir deklanşör hızı (daha süratli hız) daha azca ışığın içeri girmesine izin verirken, daha uzun bir deklanşör hızı (daha yavaş hız) daha çok ışığın içeri girmesine izin verir.
ISO, sensörün ışığa olan duyarlılığıdır. Daha yüksek bir ISO ayarı, sensörü ışığa karşı daha duyarlı hale getirirken, daha düşük bir ISO ayarı, sensörü ışığa karşı daha azca duyarlı hale getirir.
Diyafram, deklanşör hızı ve ISO arasındaki ilişkiye pozlama üçgeni denir. Bu üç faktörü ayarlayarak sensöre ulaşan fer miktarını denetim edebilir ve fotoğraflarınızda değişik efektler yaratabilirsiniz.
Sözgelişi, hareket eden bir nesnenin fotoğrafını çekmek istiyorsanız, hareketi dondurmak için süratli bir deklanşör hızı kullanmanız gerekecektir. Karanlık bir sahnenin fotoğrafını çekmek istiyorsanız, daha çok ışığın içeri girmesine izin vermek için geniş bir diyafram açıklığı ya da yüksek bir ISO ayarı kullanmanız gerekecektir.
Fotoğraflarınız için en müsait ayarları bulmak için diyafram açıklığı, enstantane hızı ve ISO’nun değişik kombinasyonlarını kontrol edin.
VI. Beyaz Dengesi
Beyaz dengesi, bir görüntünün renk sıcaklığını ayarlayarak beyaz görünmesini elde eden bir kamera ayarıdır. Işığın renk sıcaklığı Kelvin (K) cinsinden ölçülür ve muayyen bir sahne için ülkü beyaz dengesi fer kaynağının türüne bağlı olacaktır.
Bir kamerada iki ana beyaz dengesi ayarı türü vardır: otomatik beyaz dengesi (AWB) ve manuel beyaz dengesi (MWB). AWB, beyaz dengesini fer kaynağının renk sıcaklığına uyacak halde otomatikman ayarlarken, MWB beyaz dengesini muayyen bir değere manuel olarak ayarlamanıza imkan tanır.
Bir çok durumda AWB iyi sonuçlar üretir, sadece muayyen bir manzara elde etmek için MWB kullanmak isteyebileceğiniz zamanlar olabilir. Sözgelişi, beyaz dengesini bigün batımı fotoğrafı için daha sıcak bir sıcaklığa ya da bir kar sahnesi için daha soğuk bir sıcaklığa ayarlamak için MWB kullanmak isteyebilirsiniz.
Beyaz dengesini manuel olarak ayarlamak için sahnede beyaz bir nesne kullanmanız ve bir kontrol fotoğrafı çekmeniz icap eder. Fotoğrafı çektikten sonrasında, beyaz nesnenin muntazam halde pozlanıp pozlanmadığını görmek için histogramı kullanabilirsiniz. Beyaz nesne fazlaca karanlık ya da fazlaca parlaksa, beyaz nesne muntazam halde pozlanana kadar beyaz dengesi ayarını ayarlamanız icap eder.
Beyaz dengesi, fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır ve daha doğru ve görsel olarak cazibeli sahneler oluşturmanıza destek olabilir. Beyaz dengesinin iyi mi çalıştığını ve iyi mi kullanılacağını anlayarak fotoğrafçılığınızı bir üst seviyeye taşıyabilirsiniz.
VII. BÜYÜK
ISO, bir kameranın ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür. ISO ne kadar yüksekse, kamera ışığa o denli hassas olur ve imaj o denli parlak olur. Sadece, daha yüksek ISO’lar görüntüde daha çok gürültüye de yol açar.
ISO çoğu zaman düşük fer koşullarını telafi etmek için kullanılır. Düşük ışıkta çekim yaparken, görüntüyü daha parlak hale getirmek için ISO’yu artırabilirsiniz. Sadece, ISO’yu artırmanın görüntüdeki gürültüyü de artıracağının bilincinde olmalısınız.
Muayyen bir imaj için en müsait ISO ayarı, fer koşullarına ve görüntünün istenen görünümüne bağlı olacaktır. Genel hatlarıyla, yeniden de iyi bir pozlama üretecek olası olan en düşük ISO’yu kullanmak en iyisidir.
ISO’yu etken bir halde kullanmak için birtakım ipuçları:
- İyi bir pozlama sağlayacak olası olan en düşük ISO kıymetini kullanın.
- Düşük fer koşullarını telafi etmek için gerektiği halde ISO’yu artırın.
- ISO’yu artırmanın görüntüdeki gürültüyü de artıracağını ihmal etmeyin.
- Muayyen görüntünüz için en iyi neticeleri üreten ayarı bulmak için değişik ISO ayarlarını kontrol edin.
Deklanşör Hızı
Deklanşör hızı, bir kameranın deklanşörünün aleni olduğu ve ışığın sensöre ulaşmasını elde eden süredir. Deklanşör hızı saniyeler, saniyenin kesirleri ya da hatta milisaniyeler cinsinden ölçülür. Deklanşör hızı ne kadar uzun olursa, sensöre ulaşmasına izin verilen fer o denli fazla olur ve bu da daha parlak bir görüntüyle sonuçlanır. Deklanşör hızı ne kadar kısa olursa, sensöre ulaşmasına izin verilen fer o denli azca olur ve bu da daha karanlık bir görüntüyle sonuçlanır.
Deklanşör hızı, bir fotoğrafın iyi mi görüneceğini belirlemede en mühim faktörlerden biridir. Bir görüntüdeki hareket bulanıklığı miktarını ve alan derinliğini denetlemek için kullanılabilir.
Deklanşör hızının iyi mi çalıştığını kestirmek için, deklanşörü, ışığın sensöre ulaşmasını sağlamak için açılıp kapanan bir pencere olarak düşünmek faydalıdır. Deklanşör ne kadar uzun zaman aleni kalırsa, sensöre o denli fazla fer ulaşmasına izin verilir. Deklanşör ne kadar kısa zaman aleni kalırsa, sensöre o denli azca fer ulaşmasına izin verilir.
İşte deklanşör hızının bir görüntüyü iyi mi etkileyebileceğine dair birtakım örnekler:
- Şelale ya da hareket halindeki bir arabayı fotoğraflamak şeklinde durumlarda bulanık bir efekt yaratmak için yavaş bir deklanşör hızı kullanılabilir.
- Sözgelişi bir spor maçını ya da uçan bir kuşu fotoğraflarken hareketi dondurmak için süratli deklanşör hızı kullanılabilir.
- Oldukça süratli hareket etmeyen bir nesnenin keskin bir görüntüsünü yakalamak için orta aralıklı bir deklanşör hızı kullanılabilir.
Muayyen bir resim için en iyi deklanşör hızı, istenen etkiye bağlı olacaktır. Sadece, izlenebilecek birkaç genel klavuz vardır:
- Süratli hareket eden nesneler için hareketi dondurmak amacıyla süratli bir deklanşör hızı kullanın.
- Oldukça süratli hareket etmeyen nesneler ya da manzaralar için, bulanık bir tesir yaratmak amacıyla daha düşük bir deklanşör hızı kullanın.
- Düşük fer koşullarında, sensöre daha çok fer ulaşmasını sağlamak için daha düşük bir deklanşör hızı kullanın.
Enstantane hızı seçerken, diyafram ve ISO ayarlarını da dikkate almak önemlidir. Bu üç ayar, bir fotoğrafın pozlamasını denetlemek için beraber çalışır.
Diyafram, ışığın sensöre ulaşmasını elde eden lensteki açıklığın boyutudur. Diyafram ne kadar büyükse, sensöre ulaşmasına izin verilen fer o denli fazla olur. Diyafram ne kadar küçükse, sensöre ulaşmasına izin verilen fer o denli azca olur.
ISO, sensörün ışığa olan duyarlılığının bir ölçüsüdür. ISO ne kadar yüksekse, sensör ışığa o denli duyarlıdır. ISO ne kadar düşükse, sensör ışığa o denli azca duyarlıdır.
Enstantane, diyafram ve ISO ayarlarını yaparak fotoğrafın pozlamasını denetim edebilir, dilediğiniz etkiyi yaratabilirsiniz.
Diyafram, ışığın geçişine ve sensöre ulaşmasına müsaade eden lensteki açıklıktır. f-duraklarıyla ölçülür ve her durak, geçişine izin verilen fer miktarının iki katına ya da yarıya inmesini temsil eder.
Diyafram ayarı, bir görüntünün alan derinliği üstünde mühim bir etkiye haizdir. Geniş bir diyafram (düşük f-stop sayısı), nesnenin odakta olduğu ve arka planın bulanık olduğu sığ bir alan derinliği üretecektir. Dar bir diyafram (yüksek f-stop sayısı), görüntüdeki her şeyin odakta olduğu derin bir alan derinliği üretecektir.
Diyafram, bir görüntünün pozlamasını denetlemek için de kullanılabilir. Daha geniş bir diyafram, sensöre daha çok ışığın ulaşmasını sağlayarak daha parlak bir imaj elde edilmesini sağlar. Daha dar bir diyafram, sensöre daha azca ışığın ulaşmasını sağlayarak daha karanlık bir imaj elde edilmesini sağlar.
Diyafram ayarı, deklanşör hızı ve ISO ile beraber üç ana pozlama kontrolünden biridir. Bu üç denetim beraber, fotoğrafçılığınızda fazlaca muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir.
S: DSLR ile kompakt resim makinesi arasındaki ayrım nelerdir?
A: DSLR (dijital tek lensli refleks) kamera, kompakt kameradan daha gelişmiş bir kamera türüdür. DSLR kameralar, değişik odak uzaklıklarıyla değişik türde fotoğraflar çekmenize imkan tanıdığı olan değiştirilebilir lenslere haizdir. Ek olarak, fotoğraflarınızın pozlaması ve odağı üstünde daha çok denetim elde eden daha çok manuel kontrole sahiptirler. Kompakt kameralar, DSLR kameralardan daha kompakt ve kullanması daha kolaydır, sadece aynı düzeyde denetim ya da imaj kalitesi sunmazlar.
S: Yeni başlayanlar için en iyi kamera hangisidir?
A: Piyasada yeni başlayanlar için fazlaca sayıda mükemmel kamera var, sadece en iyi seçeneklerden bazıları Canon EOS Rebel T7i, Nikon D3500 ve Sony Alpha a6000’dir. Bu kameraların tüm bunlar nispeten müsait fiyatlı, kullanması rahat ve mükemmel sahneler üretiyor.
S: Yeni başlayanlar için en iyi fotoğrafçılık ipuçları nedir?
A: Yeni başlayanlar için daha iyi fotoğraflar çekmek için birkaç ipucu:
- Üçte bir kuralını kullanın.
- Kompozisyonunuza dikkat edin.
- Olası olduğunca organik ışıktan yararlanın.
- Değişik deklanşör hızları ve diyafram aralıklarını kontrol edin.
- Fotoğraflarınızı kırpmaktan korkmayın.
0 Yorum